Fortsätt till huvudinnehåll

Kortbyxe inköp på "Fredagsmaknaden" ett äventyr....

...bland knallar och ficktjuvar. Grönsaker i massor, kläder, skor tingeltangel och allsköns skrot. Allt samlat i klump en bit ovanför Gardia Cevils stora anläggning. Detta är Spaniens största marknad och den öppnar klocan 10 varje fredag och stänger klockan 14. Då är det tomt, städat och klart. En fantastisk syn att se när knallarna packar ihop, rena konststycket. Vips så är allt borta och det syns inte ett spår av att det för några minuter sedan varit full kommercs på gatorna. Här kan man göra klippet, bli blåst och ivärsta fall bli av med både mobilen och sina pengar. Peppar, peppar jag har klarat mig än så länge. Ni ser på bilden, ett elorado för mig som gillar oliver. Här hittar man alla sorter från den minsta till de största fyllda, ofyllda, med och utan kärnor det är bara att välja och vraka. Och så finns det kapris, stora fina för nästan inga pengar alls. Jag har fyllt på kylen.

Hittade ett par shorts, ja egentligen två, men jag hade inte varit förbi banken så jag får kolla om de andra finns kvar nästa vecka. Har jag tur så fixar det sig. Otroligt mycket folk redan från starten och runt 12 då skall man inte alls ge sig dit. Knökat som man säger hemma i Göteb
org, ja mer än knökat vill jag påstå. Det är då ficktjuvarna dyker upp från ingenstans, ofta två och två där en stjäl och när du upptäckettjuven så har han redan lämnat över tjyvgodset till en kumpan som snabbt går därifrån. Han du eventuellt anklagar har inga grejer på sig och du står där med röven i postlådan och utan pengar.

Många av de som bott här länge passar på att vänta tills grönsakshandlarna börjar packa ihop, då sjunker priset med minst 50% för de vill inte släpa hem allt de gröna de plockat upp. Vad säger du om bländande vit blomkål i stora fina huvuden utan blast för 0,50 € slå det ICA Maxi i stan. Inte ens med extrapris kan de sälja blomkålshuvuden på över ett kilo för 4.50:- Färsk spenat, en hel påse för 0,35€ för att inte tala om lök och färska kryddor. Nu skall jag trampa bort till min klubb och spela tävling, grilla och ha det riktigt skönt i värmen. Berta står färdig och beredd på en tur ut efter den gamla järnvägsvallen. Kanske jag kan böja gilla fredagarna till slut, vem vet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

...nu kommer vintern till Torrevieja också!

Alla vackra turister försvinner och kvar blir bara mysiga tanter som älskar att dricka rött och vitt vin. Men...detta är ju livet på en pinne för oss gamla stutar som hasar omkring och nöter gummisulorna i den varma sanden här nere! Behagligare att kliva upp då termometern visar 20+ än 36 och morgonpromenaden runt urbanisationen 1,473 meter går som en dans. Är inte utsläppt på fejan ännu. Skrev att ryska folket saknar hjärna då man låter en sådan skit som Putin styra landet. Då gick den rödklädda styrelsen på facebook i taket och stängde av mig direkt. Så det kan bli. Nu hoppas jag att det skall bli lite ordning på mig, så att jag går ut här på bloggen minst en gång om dagen och berättar om mitt och lilla Gozas liv här nere bland palmerna. Jag hoppas att jag får tillbaka alla mina trogna gamla v'nner som huserade här tidigare och att alla mina nya vänner också dyker upp. Skall ut på en liten tripp med min gamle polare Jonny D så det kommer nya goa bilder i mitt nästa inlägg.