Fortsätt till huvudinnehåll

Hade jag varit onykter hade jag börjat gråta...

Janne, min kompis här nere, En friskus, en skånsk tuffing, en hårding, men snäll som sin lilla hund Molly han har blivit min bäste vän. Vi har skitroligt här i solen. Spelar boule eller petanca kalla det vad fan ni vill, nästan varje dag. Men idag var vi lediga. Jag skulle ner till stan och göra ett reportage, men det blev inställt. Följde med Janne och lilla Molly, Jannes lilla hund, vår mascot en blandning av Yorkshireterrier och ShitZhu. En fantastisk liten hundfröken. Hon skulle badas och klippas.
När hon fick se tjejen på trimmet lade hon sig platt som en pannkaka på golvet och vägrade att fälla upp de fyra benen. Fyra ben som sprätter som bara den normalt.

Vi stack och lämnade den på mage liggandes Molly och hennes frisör, Vad skulle vi göra med en hel timme att slå ihjäl.
- Vi åker upp till Rosaleda och lägger några klot sa jag. - Perfekt svarade Janne blixtsnabbt och vi drog genom stan upp till banorna på Rosaleda. Där bestämde vi oss för att vi skulle köra en singelmatch. Jag har aldrig spelat detta förr och skall nu upp i elden om ett par dagar. Janne en av klubbens "bombare" och duktigaste spelare log och ritade ringen.

Jag vann med 2-1 och bred klotskillnad. -Jävla gubbe sa Janne och skrattade. Vi hämtade den snaggade Molly som var ännu spralligare nu är innan friseringen. Janne släppte av mig och jag beslutade att ta en lite promenad runt omgivningarna där jag bor för att reka lite. I kvarteret finns det en China Market och jag smög in där för att se om jag kunde hitta en sopskyffel, en apelsinspress och permanenta spritpennor, (Man blir så full av de andra). När jag strossade omkring där så dök plötsligt Karin en av boulelirarna upp mellan hyllorna. Hon skulle ha en egen liten hylla, men inte en sån som fanns här inte.
Vi tog oss en liten (gansk stor) Martini Bianco på en mycket trevlig Engelsk Bar dit vi blev inbjuda på afternoon tea på torsdag. Så det kan bli.
Vi promenerade bort för att ta ut lite pengar i en bankomat och på vägen hem så kom det en bil och tutade på oss. Det var Janne som skjutsade oss hem till mig. Karin tackade för sig och promenerade vidare hem till sig.
Det var då det hände, kolla bara....


Det var när dieseln dukade till och stannade utanför huset och ur bakluckan tog Janne fram ett citronträd som han åkt utanför stan och köpt och förärade mig som vinnare. Det jag surrat om ända sedan jag kom hit var ett faktum, min kompis åkte iväg för att köpa mig ett eget Gin-träd och gav det till mig. Han till och med planterade det så att nu står det där bredvid grillen nedanför trappan upp till takterassen. Knopparna har kommit och förhoppningsvis blommar det snart och om Gud vill och skorna håller, har jag fäska citroner i början av oktober. Fint va?

Kolla nu så fint det är. När allt var klart så säger den skurken att detta var en muta bara för att jag inte skall vinna någon mer singel i vår. :) Ha ha ha jag kommer att ha en hel citronodling på gården i höst!

Det bär redan frukt så jag har till GT över VM i Falun i alla fall. Sedan blir det sparlåga medan det blommar och nya friska gulingar poppar upp. Enligt Janne kommer detta att bli ett stort citronträd så småningom och det tycker jag låter väldigt fint för då kan jag även förära Ulf och Samira mina hyesvärdar med lite citroner lite då och då. Jag byter färsk potatis mot färska citroner. Smart va!
Jag kan ge mina klubbkamrater som saknar citroner och varför inte stå utanför grinden och sälja dem till turisterna. 
pappa B




Kommentarer

  1. Japp, jag tror att de flesta vet att du bollar lite med sanningen ibland. Att du vann i singeln är ok, fast de kommer aldrig mer att hända. Och din citronodling lär nog stanna som en framtidsdröm och om de vill sig illa så får du kanske aldrig fler citroner på detta träd, och då betyder ju det att jag får ta med såna från mitt eget träd vid besök hos dig, då jag vet att gin finns tillgängligt.

    SvaraRadera
  2. Ja där ser man jag trodde faktiskt att det var ditt egna träd du ryckt upp med både rötter och citroner. Men...idag fick jag ju reda på att du åkt långt utanför stan för att köpa ett helt nytt till mig. Det gör ju inte saken sämre och jag ser till att fixa både ginoch fler träd under sommaren. Ha ha ha börjar redan den 23 på La Marina !

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

...nu kommer vintern till Torrevieja också!

Alla vackra turister försvinner och kvar blir bara mysiga tanter som älskar att dricka rött och vitt vin. Men...detta är ju livet på en pinne för oss gamla stutar som hasar omkring och nöter gummisulorna i den varma sanden här nere! Behagligare att kliva upp då termometern visar 20+ än 36 och morgonpromenaden runt urbanisationen 1,473 meter går som en dans. Är inte utsläppt på fejan ännu. Skrev att ryska folket saknar hjärna då man låter en sådan skit som Putin styra landet. Då gick den rödklädda styrelsen på facebook i taket och stängde av mig direkt. Så det kan bli. Nu hoppas jag att det skall bli lite ordning på mig, så att jag går ut här på bloggen minst en gång om dagen och berättar om mitt och lilla Gozas liv här nere bland palmerna. Jag hoppas att jag får tillbaka alla mina trogna gamla v'nner som huserade här tidigare och att alla mina nya vänner också dyker upp. Skall ut på en liten tripp med min gamle polare Jonny D så det kommer nya goa bilder i mitt nästa inlägg.