Fortsätt till huvudinnehåll

Buenos tarras todo el mundo!

...palmerna vajar inte för vinden, de snaggade varianterna utanför mitt hus rör inte ens på bladverket. Med andra ord innebär det här långt att det blir ett förbannat fint väder idag, igen. Den varma gula osten har tagit sig igenom diset och strävar sakta framåt och uppåt. Idag får vi säkert över 25+

Igår så berättade jag att vi skulle spela match mot Rocajuna, det var helt åt helsike det, men jag är lite rörig då det gäller seriesystemen här nere och i vilka av alla de serier vi lirar i. Vi mötte faktiskt ett gäng glada engelska lirare. Miradore White hette de trevliga engelska laget. Vi lyckades faktiskt spela oavgjort 4-4- mot dem men vann matchen på bättre klot skillnad, det vill säga våra vinster var högre poängmässigt än deras. Phu...själv gjorde jag en godkänd trippel men i dubbeln spelade jag som ett trädgårdsredskap, ett sånt med långt skaft och ståltrådar fram.

På fötter före klockan sju. Mixade 2/3 delar rödbets- och kålrabbijuice med 1/3 av Jonnys söta goda solmogna apelsiners juice. Vilket hit var tvungen att kamma ner det vita håret på knoppen med stålborsten som jag har när jag putsar rost på fönstergallren. Aja baja vilken raketdryck!

Trädgårdsarbete med Janne ett par timmar före bouleträningen. Den gick som den gick och några stjärnor att skriva in i träningsdagboken blev det inte. Men förmodligen blir det betydligt bättre i morgon för då matchar vi igen på hemmaplan.
Vad gör en man i sina bästa år med usla ekonomiska förutsättningar. Jo han blir lika hungrig som de vilka är försedda med välfyllda konton och svällande plånböcker. Hemma sa man alltid att bra karl reder sig själv och visst tusan gör man detta. Gör som Kajsa Varg sa en gång i tiden, man tar vad man har och vips så har man trollat fram en god tallrik mat. kolla själv; Gröna ärtor (lite av min specialité) två spröda blad av spetskål (otroligt billig här nere och väldigt god) en kokt rödbeta, två skivor salt gurka (slaktar
e Lidl, en av mina favvobutiker, både här och hemma i Angered) Fyra skivor stekt bacon och det hela är klart för intagande.

Till detta ett glas gott rött vin, en Pata Negra Grand Reserva 2006. VA! Går det inte att dricka ett sådant fint vin till bacon? Då vill jag bara berätta för mina damer och herrar att det gick fantastiskt bra och det smakade så bra att jag drack två glas.

Efter en tallrik med bacon skall man givetvis även ha en liten syrlig dessert. Sagt och gjort, en halv blodgrape, översockrad och skuren med två bitar mörk chokad 70% D´Équateur som krona på verket.

Jag säger som Karl-Jan att visst tusan kan man unna sig lite gott ibland och lyxa till det. Även om man är en fattigpensionär från Sverige.
Bon Apetit
Pappa B

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

...nu kommer vintern till Torrevieja också!

Alla vackra turister försvinner och kvar blir bara mysiga tanter som älskar att dricka rött och vitt vin. Men...detta är ju livet på en pinne för oss gamla stutar som hasar omkring och nöter gummisulorna i den varma sanden här nere! Behagligare att kliva upp då termometern visar 20+ än 36 och morgonpromenaden runt urbanisationen 1,473 meter går som en dans. Är inte utsläppt på fejan ännu. Skrev att ryska folket saknar hjärna då man låter en sådan skit som Putin styra landet. Då gick den rödklädda styrelsen på facebook i taket och stängde av mig direkt. Så det kan bli. Nu hoppas jag att det skall bli lite ordning på mig, så att jag går ut här på bloggen minst en gång om dagen och berättar om mitt och lilla Gozas liv här nere bland palmerna. Jag hoppas att jag får tillbaka alla mina trogna gamla v'nner som huserade här tidigare och att alla mina nya vänner också dyker upp. Skall ut på en liten tripp med min gamle polare Jonny D så det kommer nya goa bilder i mitt nästa inlägg.