Fortsätt till huvudinnehåll

Mil Palmeras, spökstad på vintern, trång som fan på sommaren...

Jaha, då var det jättestora fikonträdet kastrerat och påminner nu om en te buske i norra Kina. samtliga grenar har jag tagit rätt på, skall elda med dem i vinter och de minsta grenarna i fingerstorlek har jag klippt ner tills må fina pluggar som jag tänker använda som grillkol längre fram i år. Tänk er själva vilken fantastiskt god grillsmak det skall bli på glöd av fikonträd! Tänker köra ett testlopp in om de närmaste veckorna bara för att kolla. Väljer kanin som har ett vitt fint kött, lätt att marinera och kräver inte så lång grilltid.

Janne som är en hyvens kompis bjöd på lunch borta i Mil Palmeras idag. Sovstaden under vintern men som blommar upp nu fram i vår när turisterna kommer dinglande som klasar av druvor längst med husväggarna. Det lilla torget sjuder av liv och Ninas restaurang med anor från Mölndal blommar upp så till den milda grad...
Vi var hungriga men inte så in i bänken att vi gick på en middag. Fast med facit i hand hade vi lika gärna kunnat göra detta med tanke på priset. Jag valde att käka friterad camenber med en god sylt på och Janne han tog en laxsallad. En öl till Janne och en Cocacola till mig (dubbel så dyr som biran). Huvva vilken onödig lyx, men tack för maten Janne.

Naturligtvis glider vi fram runt staden och ute på landet i Jannes fina bil. En Merca Sport Edition, går som ett spjut och susar fram på vägarna här i Torre. Margot upphämtades och jag släpptes av.Skall försöka skriva något vettigt i eftermiddag/kväll. Får se hur det lyckas?
Vi försökte leta oss fram till Äventyrsgolfen men missade totalt. däremot passerade vi minst 5 km med bara industri, allt samlat på en plats. Såg ut som en stan i Vilda Western en bred huvudgata och så industrier och företag på var sin sida. Svängde vi sedan av ner till höger kom vi ut på odlad mark. Det var inga små pissrabatter skall ni tro. sallad så långt ögat når, fälten fulla av stora lastbilar och travar av blå plastbackar. Jätteroligt att se. Här var fälten fulla av damer klädda i hucklen, likaså vimlade det av dem inne i själva centrum. Det kändes som om jag var tillbaka i Tunisien för ett ögonblick. Påminde till viss del om Angered.
pappa B

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

...nu kommer vintern till Torrevieja också!

Alla vackra turister försvinner och kvar blir bara mysiga tanter som älskar att dricka rött och vitt vin. Men...detta är ju livet på en pinne för oss gamla stutar som hasar omkring och nöter gummisulorna i den varma sanden här nere! Behagligare att kliva upp då termometern visar 20+ än 36 och morgonpromenaden runt urbanisationen 1,473 meter går som en dans. Är inte utsläppt på fejan ännu. Skrev att ryska folket saknar hjärna då man låter en sådan skit som Putin styra landet. Då gick den rödklädda styrelsen på facebook i taket och stängde av mig direkt. Så det kan bli. Nu hoppas jag att det skall bli lite ordning på mig, så att jag går ut här på bloggen minst en gång om dagen och berättar om mitt och lilla Gozas liv här nere bland palmerna. Jag hoppas att jag får tillbaka alla mina trogna gamla v'nner som huserade här tidigare och att alla mina nya vänner också dyker upp. Skall ut på en liten tripp med min gamle polare Jonny D så det kommer nya goa bilder i mitt nästa inlägg.