Fortsätt till huvudinnehåll

Behöver bara säga NORGE, det får räcka!

Förmodligen kommer de franska flaggorna att vaja runt bågen efter dagens
Skidskyttetävlingar i OS. Vore konstigt om inte Martin grejar ett OS-guld idag!
Just nu sitter det en skåning och kommenterar skridsko på TV5 Runt, runt utan att bli yr i huvudet och tappa räkningen på hur många varv man åkt så är det de orange Holländarna som dominerar sporten och har gjort detta sedan sporten började. Norge har hängt med jättebra liksom USA värre för Sverige. 1988 tog Tomas Gustavsson OS-guld med ett våldsamt spurtvarv på 5000 meter. Efter den dagen dog svensk skridskoåkning liksom backhoppningen gjorde när Boklöv flugit färdigt och blivit bortdömd i vartenda hopp. Några nya förmågor kan man inte skönja i fjärran inte ens med kikare, Tråkigt. Göteborg hade ju bra fart på sporten men när Jonny Nilsson började sälja hus och flyttade till Hindås då dog sporten på Västkusten också. Ett VM han man i alla fall genomföra och jag fanns i ena kurvan liggandes på mage på en av de gummikuddar som skulle stoppa eventuella avåkare med min motorförsedda Nikon i hand.

Idag har Norge tagit hand om alla de tre OS-medaljer som delats ut. Bereden väg för herren säger man, ändra detta till Norge, låt vår herre slippa OS. Jag har väldigt svårt att se att några större förändringar skall ske i de kommande prislistorna och ni skall veta att jag hissar gärna den norska flaggan jag med för de är världens bästa skidnation alla kategorier. På längden, utför och med bössa på ryggen. De är oslagbara. Jag älskar Marit Björgen världens bästa skidåkare!
Och vad hände idag. Jo, upp dyker den 24-årige Kreuger startar som om han skulle med bussen, går på näsan, bryter staven och blir ohjälpligt sist ut ur skidstadion. Tror ni han deppar ihop för detta? Nej så fan heller, har får en ny stav och drar iväg igen. Som en iller! När slutet av första fristilsvaret kommer så är han med framme i täten och sticker. Med en metatablett i ändalyckten försvinner han i ett moln av pudersnö. Får en lucka som växer till mer än 20 sekunder till de helt förskräckta och jagande fältet bakom. Ingen hinner med. Nu står grabben på benen och stavarna håller och han kan flyga hem till norlannet med ett glänsande guld runt halsen. Skäggige Sundby och unge Holund var de två som försökte jaga ikapp sin lagkamrat och lyckades bäst.  Guld, silver och brons för Norge  och jag lovar, detta var inte sista gången vänta får ni se.

Sverige då? Ja just det vi hade ju tre svenskar på plats. Hellner och Rickardsson, snart pensionärer åkte upp och ner mellan 12-18 plats under i stort sett hela loppet och nykomlingen i gänget Jens Burman kom inte riktigt igång och saknade den draghjälp man behöver i ett sådant här lopp. Grabben är ung och är med för att lära och ingen skugga skall falla över honom. Han kommer igen var så säker.
Personligen förstår jag inte varför inte de andra i truppen blir extra taggade av tjejernas fina lopp i går. Detta är inte första gången som man får se svenska herrar gå ut, som det syns med en målsättning att komma bland de tio bästa. Då skall man inte få någon mer biljett, utan stanna hemma och vattna blommorna.
Nu väntar jag på skidskyttet och där är bara en "gubbe" med, sedan är det nya unga förhoppningsvis hungriga killar på plats. De kanske har fått extra lust och inspiration av lilla Hanna Öbergs fantastiska lopp igår. Personligen tror jag på unge Samuelsson om han nu kommer till start, kan skrälla och även någon annan av grabbarna kan ställa till det. Perfekt skytte och en bra rygg kan räcka långt den här dagen.

Jag fixar till en liten lätt måltid medan man åker rundbana på skridsko och experterna får förklara varför inte de svenska längdherrarna presterade bättre denna dag. Sedan blir det fullt ös i den gamla soffan när skidskyttet börjar ;) Jag laddar om och tar nya friska tag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

Kritvita tuttar och grisskära män!

Fyrlingar på playan. Ännu är det gott om plats på stränderna runt Torrevieja. Om en månad kommer inte solens strålar att nå ner till marken för alla uppspända parasoller i regnbågens alla färger. Blev så sugen när jag ändå skulle jobba lite att åka ner till stan i några timmar. Jonny hakade på och vi tog motionsbussen, pröjsade och skakade ner till stan på dryga 15 minuter. Vi startade med att gå en vända bort till småbåtshamnen där vi satte oss i skuggan och tog ett glas rött. Tittade på miljonbaljorna som låg stilla inne i hamnen, de flesta både obebodda och orörda eller ens släppts loss från kaj under ett helt år. Fina små restauranger ligger det här i alla fall och det är nog ingen dum idé att masa sig hit en varm sommarkväll och testa någon av dem Här tvättas det nog rejält med svarta pengar. Det är inte det renaste vattnet i hamnen heller och jag undrar hur mycket skit som dessa flytande  lyxbåtar släpper ut där de står. Nåväl detta är inte mina problem. Jag och Elis