Fortsätt till huvudinnehåll

...en kvart under parasollet!




Utslagen utan parasoll, men med mobilen i ett fast grepp vilade denna dam
lugnt och stilla så nära vattnet hon kunde.
 Kommer ni ihåg farbror Sven Jerring på Sveriges Radio när han rapporterade från VM i fotboll mellan Japan och Sverige? -Japaner, japaner, japaner var jag än ser, så är det japaner. Det blev en legendarisk kommentar, som lever än i dag.
Nu säger jag detsamma! Parasoller, parasoller, parasoller så långt jag såg, bara parasoller....

Jag gick försiktigt ner på sanden vid Playa La Cura med min nyinköpta solstol med axelrem, en plastpinne försedd med skruv i botten och ett färgglatt parasoll under den andra armen. En liten väska med två ostmackor en mini thermos med kaffe, en halvt utläst bok, solglasögon och en tomat!
Jag skulle testa strandlivet i Torrevieja för första gången sedan jag kom ner.

Ensam och nöjd, ingen trängsel satt
gubben lugnt och stilla under sitt paraply.
Efter ett zic-zackande mellan strandens alla parasollägare som hunnit hit före mig så hittade jag dryga 4 kvm där jag blixtsnabbt slog ner min lätt rosafärgade, något lönnfeta kropp. Skruvade elegant fast pinnen i sanden (har ju pimpelfiskat hemma i norr och borrat tusentals hål i isarna) fäste parasollen som jag givetvis spände ut med ett litet klickande och satt ner i pinnen. Den blå7grön7randiga solstolen fälldes ut och jag lade väskan med ostmackor, kaffe och den halvt utlästa boken vid sidan av stolen.

Det var då det började. Två äldre män i min egen ålder kom gåendes hand i hand, illröda i minibadbyxor gosade de sg fram genom parasollhavet. En gick normalt en andre sprättade med fötterna exakt som en sprätthöna gör när hon söker mat utanför buren. Med andra ord kom nu detta par promenerandes precis genom mina 4 kvm sprättande sand både hit och dit. Tydligen var de på väg tillbaka till sin utgångspunkt för samtliga personer som låg i skuggan till vänster där jag just slagit mig ner, de öppnade magiskt en väg där de gosande farbröderna fick fri genomfart
Muttrande och gnäll hördes bakom de två när de passerade. Min kasse var halvfull av sand och enda fördelen med detta var att jag hittade en vigselring längst ner i kassen. Älskade Hulda 6 okt 1953 var ingraverat i ringen. Gnuggade av tomaten den mesta sanden och åt upp den. Ostmackorna låg tack och lov i en plastpåse.

Dessa fyra mamseller tog stolen med sig ut i havet.
Årgången på badbrudarna själva är nog mitten av 50-talet.
Men innan jag slagit ner baken i solstolen så brakade det loss på nytt. En brunbränd skönhet på runt 20 vårar i minimal bikini kom farande mellan parasollerna och hamnade i mitt knä ivrigt viftandes på armar och ben. Efter kom det en lika brunbränd, välpumpad atlet med ett strandtennisracket i handen. Han tittade hotfullt på mig som försökte att inte kladda på den sexiga ärtan i mitt knä och samtidigt hålla fast mig i solstolen.
? De dónde saliste de nuestro hombre bola? Skrek han i högan sky och viftade med sitt träracket över huvudet på mig. Den sprattlande skönheten bet mig lätt i örat och skrek tillbaka till vilden och hoppade lika lätt och elegant upp från mitt knä som när hon hamnade där. Tog muskelknippet i handen och drog vidare genom parasollhögen.
Aningen skärrad över den hotbild som just passerat var jag mogen för ostmacka och kaffe. Av detta blev ingenting för just som jag öppnade min plastpåse tog upp mina två ostmackor och lade dem på påsen, skruvade av korken på termosen och hällde upp kaffe i hatten så dunsade en överviktig ryska och hennes lika överviktiga ryska syster ner mitt där jag satt. Första damen satte sig på ostmackorna, den andra damen på hatten till termosen. Ett litet knakande hördes när hatten av plast sprack och det varma kaffet antog nog damen var det som blev kvar av den fis hon trodde sig just ha släppt.
Med armar som på en orangutang vispade ena damen ner mitt parasoll när hon skulle knäppa sin bikini-bh som rymde en ansenlig summa bröst. Den andra slet upp pinnen med gänga och hivade iväg den som en bumerang över alla parasoller.

En liten fin familj, förmodligen nyss anlända, bleka och försiktiga
Så försiktigt jag bara kunde kravlade jag mig sakta upp ur solstolen och vek försiktigt ihop den utan att göra minsta väsen av mig. Backade mig ut från parasoll lägret och halvsprang upp på gatan och tog B-bussen hem till El Limonar.
Har aldrig satt min fot där nere sedan dess.

Trevlig sommar på er alla soldyrkare, lämna parasollen hemma är ni snäll!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

...nu kommer vintern till Torrevieja också!

Alla vackra turister försvinner och kvar blir bara mysiga tanter som älskar att dricka rött och vitt vin. Men...detta är ju livet på en pinne för oss gamla stutar som hasar omkring och nöter gummisulorna i den varma sanden här nere! Behagligare att kliva upp då termometern visar 20+ än 36 och morgonpromenaden runt urbanisationen 1,473 meter går som en dans. Är inte utsläppt på fejan ännu. Skrev att ryska folket saknar hjärna då man låter en sådan skit som Putin styra landet. Då gick den rödklädda styrelsen på facebook i taket och stängde av mig direkt. Så det kan bli. Nu hoppas jag att det skall bli lite ordning på mig, så att jag går ut här på bloggen minst en gång om dagen och berättar om mitt och lilla Gozas liv här nere bland palmerna. Jag hoppas att jag får tillbaka alla mina trogna gamla v'nner som huserade här tidigare och att alla mina nya vänner också dyker upp. Skall ut på en liten tripp med min gamle polare Jonny D så det kommer nya goa bilder i mitt nästa inlägg.