Fortsätt till huvudinnehåll

Nu är första omgången klar att redovisa...

Here jessus hur skall man klara av detta saftdrickande under en längre tid. Nu har jag gått klart det första vändan och det är banne mig inga riktiga höjdare jag prövat på. Helt klart är lilla Maria från restaurang Bahia i en klar topposition med sin starka fyra. Sedan blir det ett ganska stort hopp till den som ligger på andra plats. En nolla träffade jag också på. Som bisittare vid några tillfällen har jag haft Margot från Gråbo, och snart kommer det att dyka upp fler eminenta gäster under det fortsatta saftdrickandet.

Så här ser det ut när de fem första glasen, och en kanna presenteras. Jag skriver bara namnen på de restauranger/barer jag besökt. När det hela är klart och vinnaren presenteras kommer hela baletten att redovisas här på bloggen.

Här kommer saftglasen inte i rät ordning men med betyg, pris och stjärnor.

Karaffen fick jag på Soento. Detta var en karfatt med 45 cl röd saft och en skvätt rött vin avsett för sangria. Två små bitar av citron/apelsin guppade högst upp. Här var Margot med och smakade. Två klunkar och jag bad kyparen komma och hämta tillbaka karaffen, Dumt att dränka katten helt och hållet. Vi betalade givetvis inte för detta då två klunkar inte gick att ta betalt för. Servitören var glad och trevlig och det uppstod inga komplikationer oss emellan över mitt skrynkliga ansikte efter klunken,
Betyg 0*
Pris inget


Nummero två det blir Restaurang Bahia. Där blandade lilla Maria till en riktig höjdare. Smaken, styrkan, krydda, allt satt på plats. Däremot var den inte så vacker för ögat, lite för lite frukt, men den goda smaken och styrkan gick hem. Här har vi den här omgångens klart bästa Sangria, den saken är klar.
Att lilla Maria dessutom var glad och trevlig och hela tiden var på alerten gjorde inte saken sämre, tvärtom.
Betyg stark 4****
Pris 3,50€





Objekt nummer tre hamnar på ett av mina vattenhål när jag tar min morgonpromenad. Det var med spänning jag laddade för detta glas. Döm om min förvåning, den var störe än stor då denna vackra skapelse laddad med bitar av citron och apelsin mest smakade vatten. Kanske det var all is som knäckte den men något toppbetyg blev det inte på Keeper Bar, den saken är klar. Den här skulle jag inte bjuda mina vänner på! Lite plus för utseendet (det driker man dssvärre inte) och den trevliga servicen.
Betyg svag 2 **
Pris 4 €




Återigen en elegant skapelse som man bär ut på Bar El Rincón Del Norte. Långt härligt glas (sugröret var så långt att man fick ställa glaset på marken) men så förbannat mycket is att det förmodligen bara var hälten som var Sangria. Smakade ganska gott de förssta sugen då man även fick upp lite socker i munnen. Sedan blev det vattnigare och vattnigare.
Tyvärr, då den här var den vackrast av alla fem jag testat så här låpngt med tyvärr inte heller den här skulle jag bjuda mina vänner på. Sorry grabbar kolla i drinkboken och fortsätt twista.
Betyg  2**
Pris 2,50 €



Sist ut, kanske minst men här börjar vi snacka Sangria igen. Stenansiktet vid baren visade sig vara levande till slut men det satt långt inne. Saknade frukten, två små cironskivor simmade omkring, det var allt. Men det fanns smak, krydda och styrka i det här glaset och den ligger och skuggar Bahia då det gäller placeringar. Den här skulle jag gärna bjuda mina vänner på, den håller måttet gott och väl. Restaurang Los Granaios serverade glaset.
Dessutom vägde priset upp den tråkiga servicen och gubben log faktiskt när Margot och jag gick därifrån (förmodligen var det på grund av detta han drog på smilbanden).
Betyg stark 3***
Pris 2,50 €

Denna test fortsätter ett tag till och jag hoppas hitta en fem stjärnig Sangria innan det är slut. Kliver väl snart in i de finare salongerna och ser vad de har att bjuda på. Givetvis kommer prislappen att öka men smakar det så bruka det ju kosta. Det säger i alla fall de som har gott om pengar. Nu har jag fått min nya tvättmaskin installerad och jag kör just nu den första kalsongtvätten i den. Går tyst och det verkar fungera, vi får väl se vad som åerstår av kalsingarna när den väl centrifugerat och stannar. Ha en fin afton och var rädda om er. Puss och kram!
pappa B








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

Kritvita tuttar och grisskära män!

Fyrlingar på playan. Ännu är det gott om plats på stränderna runt Torrevieja. Om en månad kommer inte solens strålar att nå ner till marken för alla uppspända parasoller i regnbågens alla färger. Blev så sugen när jag ändå skulle jobba lite att åka ner till stan i några timmar. Jonny hakade på och vi tog motionsbussen, pröjsade och skakade ner till stan på dryga 15 minuter. Vi startade med att gå en vända bort till småbåtshamnen där vi satte oss i skuggan och tog ett glas rött. Tittade på miljonbaljorna som låg stilla inne i hamnen, de flesta både obebodda och orörda eller ens släppts loss från kaj under ett helt år. Fina små restauranger ligger det här i alla fall och det är nog ingen dum idé att masa sig hit en varm sommarkväll och testa någon av dem Här tvättas det nog rejält med svarta pengar. Det är inte det renaste vattnet i hamnen heller och jag undrar hur mycket skit som dessa flytande  lyxbåtar släpper ut där de står. Nåväl detta är inte mina problem. Jag och Elis