Fortsätt till huvudinnehåll

12 dagar sen sist, jag skäms...

"Pissviken" är fortfarande öde men när svenska tanterna kommer
blir det fullt igen. Hur ohälsosamt som helst att bada här!
Men det kan strula till sig lite då man plötsligt blir lite poppis på ¨ålderns höst". Har ju hunnit med fem kalla dagar i vinterlandet sedan sist och nu, hemma i det fina Torrevieja spinner jag som en bonnakatt på en fönsterbräda.
Jag går, som en väckarklocka, varje dag utan uppehåll. Jag tycker att det är supertrevligt att gå. Kan inte förklara varför men det ger mig en fantastiskt känsla av avkoppling och sunt levende av att gå. I morgon skall vi går vår PPV-promenad från El Limonar, genom La Mata parken ner till La Mata och upp över den tunga backen vid Hotel Masa och ner till stan och genom den och vinkla höger och gå hem till El Limonar igen. Dryga 2,5 mil blir det och med oss har vi våra två små hundar tant Sally (hon har gått förr) och min lilla Goza (soptunnehunden) Vatten och lite extra skaffning till våra fyrbenta vänner och oss själva. Naturligtvis gör vi stopp vid några vattenhål på vägen. Har du lust att haka på så kom upp till Gran China klockan 09.30 så hakar du på. Vi springer inte utan promenerar i god takt

Min favvobar, Keepers har byggt klart och är nu öppen igen. Detta var mitt dagliga vattenhål hösten 2013 och en del av 2014 då jag hade min lya mitt i stan, bara 70 meter från Playa Del Cura. Samma glada, och söta personal ser till att du får vad du beställer snabbt och korrekt. Ett mycket bra place.
Även inomhus har de byggt om och numera finns det riktigt fina toaletter direkt ansluten till lokalen och man behöver inte smita in bakom bardisken.;)

Ny snygg interiör och nya ut.emöbler.
Hela baren har fått en rejäl makeup
Det börjar fyllas på med fler folk ute på strandpromenaden, både unga och gamla och jag tror att en hel del turister har hittat hit redan. Inte den storm som det blir i slutet av april och under sommaren men det rör på sig i alla fall åt rätt håll. Fler och fler barare vid havet har öppnat och ställt ut sina möbler. Bara det är ett tecken bra nog.
Snart är det fullt i sofforna utanför tältet och soldyrkarna tar sig en kopp eller ett glas svalt vin och tittar på folkvimlet.

Hoppas att du hakar på, du som gillar att promenera, tag bara rejäla skor och glatt humör med dig så klarar du den här promenaden elegant, det lovar jag. Klockan 09.30 trampar vi iväg så sakteliga med våra två små glada hundar i kopplet och glatt humör i ryggan (vatten till hundarna och extra energi till gubbarna).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

Kritvita tuttar och grisskära män!

Fyrlingar på playan. Ännu är det gott om plats på stränderna runt Torrevieja. Om en månad kommer inte solens strålar att nå ner till marken för alla uppspända parasoller i regnbågens alla färger. Blev så sugen när jag ändå skulle jobba lite att åka ner till stan i några timmar. Jonny hakade på och vi tog motionsbussen, pröjsade och skakade ner till stan på dryga 15 minuter. Vi startade med att gå en vända bort till småbåtshamnen där vi satte oss i skuggan och tog ett glas rött. Tittade på miljonbaljorna som låg stilla inne i hamnen, de flesta både obebodda och orörda eller ens släppts loss från kaj under ett helt år. Fina små restauranger ligger det här i alla fall och det är nog ingen dum idé att masa sig hit en varm sommarkväll och testa någon av dem Här tvättas det nog rejält med svarta pengar. Det är inte det renaste vattnet i hamnen heller och jag undrar hur mycket skit som dessa flytande  lyxbåtar släpper ut där de står. Nåväl detta är inte mina problem. Jag och Elis