Fortsätt till huvudinnehåll

WAW! Vilken start på veckan och jag som skall ner 3 kg till innan jul!

Min portion, Räkor, octopuss (supergod) och calamari

Ja vad säger man? Måndag veckans bästa dag gick i den råa fiskens tecken men sedan brakade det loss. Middag med Tobbe, Roger och lille Marco på kinesen och sedan vindrickande på Campobello efter bouleträningen. Igår var det dags igen då var det en så kallad tapasrunda och jag bergriper sannerligen inte hur man kan utföra en sådan bragd att man besöker sju, kanske åtta olika tapasbarer under en kväll. Jonny, Git, Luis och jag orkade med tre sedan föll locken i strupen ner med en smäll,

Vi börjar med den råa fisken. Gott ibland, vissa sorter men ingen höjdare i mina ögon, Ellen, Git, Jonny och jag drog ner till Tokyo en av sushibarerna mitt i stan. Jag beställde två räkor en octopuss och en calamari men in kom fyra räkor ochtvå av varje av de andra två
. Jonny som är en hejare på detta fick minst och Git hjälpte mig med calamarin som jag verkligen tycker om men inte i den här varianten. Jonny ställde upp på den andra  bläckfisken, tack för det.

Inte den muntraste kvällen i mitt liv här nere men vi åt och drack en öl till innan vi skumpade hem med gymnastikbussen till El Limonar Mätta och belåtna orkade man inte med mycket mer....
 Detta var Ellens portion och hon är som sin pappa, väldigt förtjust i detta med rå fisk, wasabismörja, sjögräs och inlagd ginger. Mamma Git däremot var inte riktigt på huggen denna afton men hon var snäll och hjälpte mkig med den ana av mina bläckfiskar. Jonny tog den andra

Gits portion som inte riktigt föll henne
 i smaken denna afton






















Så kom då gårdagen smygande Först riktigt roligt spel uppe på El Ranco och vänskapsmatrchen mot El Presidente, som vi vann med klara siffrorna 5-3. 
Vi var 8 glada lirare som åkte upp till den fina anläggningen utanför Montesino. Det är här vi skall spela våra hemmamatcher när serien startar den 19 oktober.
På kvällen var det bestämt att Luis skulle hämta oss i sin bil. Han proppsade på att vi inte skulle ta bussen utan han kom upp till El Limonar och plockade upp oss för transport ner till stan och tapasbarerna. Så blev det och glada och hungriga bar det iväg.
Första stället heter kort och gott tapas och här säljer man små fina bitar, små konstverk som man gärna njuter länge av. Tyckte med facit i hand att starten blev kronan på verket denna fina höstkväll. Kolla bara på bilden här intill, visst är det fina små kreationer av finaste råvaror som vi fick stoppa i oss, Jag tog en med räkan på och en underbar laxröra med ägg och majonäs och en med kycklingfilé och pikant paprikaröra på.



Sedan förflyttade vi oss inte mer än 150 meter upp till nästa place "El Rojo" där laddedes upp med varma räkor, vitt bröd och sedan bar en hel liten octopus in och den tog slut, nästan i alla fall och som avrundning när man nästan var proppmätt så bars det in ett stort fat med mycket gott kött och stekt potatis. Här drack jag Naranja, apelsindricka, typ Fanta fast den spanska varianten. Jag tog det första stället och nu blev det fight mellan Luis och Jonny om vem som skulle betala. Luis vann och vi rullade sakta ner mot stranden.
Parkerade bilen utanför Luis hus och promenerade bort till ett av mina favoritställen nere vid havet en bit bort från centrum och strandpromeaden.

Nu var den här än så länge, något korpulente kroppen ganska välfylld så det blev bara en tallrik med "Baby squid" och "Patata con salsa picante"

Jag knallade in på Tango och pussade ägarinnan "Hot lips"på kinden och hon deppade och undrade varför jag aldrig mer kom in och dansade på hennes bar. Förklarade snabbt att jag numera höll till ute i El Limonar och det var lite bökigt att ge sig ut på rövarliv ner till stan. Luis körde oss hem och en mycket trevlig kväll var slut. Försökte under eftermiddagen att komma i kontakt med lilla Marianne från Porjus, som befann sig nära mig, men detta lyckades inte. Hade glömt bort detta med tapasrundan när vi träffades på träningen i tisdags. Nåväl hon kommer nog snart tillbaka hit ner till Paradiset och då hinner vi med en god middag tillsammans och lite långväga skvaller från byn i norr....

Helt värdelös är jag ju inte lunkade iväg till röset och nu börjar snart träningsupplägget igen. Mina nuvarande 87 kilo skall ner under 85 när jag kliver av planet på LAdvetter den 20 december. Det har jag gett mig fan på!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Svenskarnas stora skräck - kackerlackan!

...så här ser en del av dem ut. Alla svensars skräck -kackerlackan. Egentligen ett helt ofarligt djur som skrämmer slag på turisterna nere i värmen. Den här figuren såg jag nere vid piren i morse, var tvungen att fotograferaden innan han blixtsnabbt förssvann in mellan några stenar. Förmodligen utkastad från någon av restaurangerna nere vid strandpromenaden för han hade någon form av diskmedel på kroppen. I de flesta hus här nere sitter det små apparater i vägguttagen där man stoppar in olika tabletter och skivor med medel mot mygg och annan ohyra. Effektivt tycker en del, helt meningslöst tycker en annan. Jag har två stycken inmonterade i vår lägenhet och inga kackelackor. Enligt sägnen skall man inte trampa ihjäl en kackerlacka för då släpper den ut alla sina ägg och det är visst många. Huruvida detta stämmer eller  bara är ett påhitt det får ni googla om. Jag tycker inte att det är några trevliga varelser men jag skulle inte heller få panik om det dök upp någon inne hos mig.

Rediger mat för rediga grabbar...

Just det, ni ser rätt, här vankas det Norrlands Pölsa uppe vid San Luis mitt i det varmaste Spanien. Min hyresvärd Ulf och hans fru Samira bjöd upp mig på en rik,tig dundermiddag i kväll, Kokta små färska potäter och rödbetor och stekt ägg, kan det bli så mycket bättre. För en Porjuspojke som mig var detta rena julafton och nästa vända hem till Sverige tar Ulf med sig en burk till, den saken är klar. Samira åt god sallad och kyckling hon gillar inte malet slaktavfall hi hi- Vi mumsade och åt så det stod härliga till och trinda som katten Gustaf hasaade vi oss ut för att spela ett par partier plump. Samira vann första och Ulf andra jag hamnade som tvåa bägge gångerna så jag var i alla fall mest jämn. Samira hade varit och plockat fikon och sken som en sol när hon visade upp fatet med nyplockade fikon. Nedan ser nu baronen från Ljunby, Ulf i full färd med att sleva i sig en portion pölsa. Det är konstigt att vissa maträtter sitter som gjutna sedan barnaåren. Pölsa med potatis o

Kritvita tuttar och grisskära män!

Fyrlingar på playan. Ännu är det gott om plats på stränderna runt Torrevieja. Om en månad kommer inte solens strålar att nå ner till marken för alla uppspända parasoller i regnbågens alla färger. Blev så sugen när jag ändå skulle jobba lite att åka ner till stan i några timmar. Jonny hakade på och vi tog motionsbussen, pröjsade och skakade ner till stan på dryga 15 minuter. Vi startade med att gå en vända bort till småbåtshamnen där vi satte oss i skuggan och tog ett glas rött. Tittade på miljonbaljorna som låg stilla inne i hamnen, de flesta både obebodda och orörda eller ens släppts loss från kaj under ett helt år. Fina små restauranger ligger det här i alla fall och det är nog ingen dum idé att masa sig hit en varm sommarkväll och testa någon av dem Här tvättas det nog rejält med svarta pengar. Det är inte det renaste vattnet i hamnen heller och jag undrar hur mycket skit som dessa flytande  lyxbåtar släpper ut där de står. Nåväl detta är inte mina problem. Jag och Elis